Állásfoglalás a művi abortuszról
ÁLLÁSFOGLALÁSUNK
A MŰVI ABORTUSZ KÉRDÉSÉBEN
Törvényalkotásra készül a magyar Országgyűlés a magzati élet védelme érdekében. Meglátásunk szerint olyan kérdéskör ez – különös tekintettel a művi abortuszra – és olyan hangsúllyal fogja hazánk jövőjét meghatározni, amelyre vonatkozóan Isten kinyilatkoztatott Igéje alapján határozott állásfoglalást lehet és kell megfogalmaznunk.
A Biblia Szövetség – a hívő ember szemszögéből is nemzeti tragédiának tartott elmúlt évtizedes gyakorlat alapján – komolyan készült állásfoglalásának megfogalmazására, amelynek most különös aktualitást ad a készülő törvénytervezet. Látásunk megfogalmazásával tartozunk hívő testvéreink mellett azoknak az embertársainknak is, akik számára Isten Igéje még nem életüket meghatározó tekintély. Egyúttal szeretnénk a Parlamentnek ezt a törekvését is támogatni, hogy emberileg a legjobb törvény születhessen az eddig érvényben lévő rossz szabályozás helyett.
Állásfoglalásunk elkészítéséhez figyelembe vettük orvos, pszichológus és teológus testvéreink véleményét is.
- Hangsúlyoznunk szükséges, hogy a „Ne ölj!” parancs minden ember számára kötelező érvényű. Az élet és halál kérdésében a döntést Isten magának tartotta fenn (5Móz 32,39). Ezért azt, hogy a magzatelhajtás megengedhető-e vagy sem, az dönti el, hogy mikori az az időpont, amikortól a magzat emberi lénynek tekinthető:
- a) Orvosi (biológiai) szempontból a magzat a fogamzás pillanatától kezdve emberi lény. A megtermékenyített emberi petéből kizárólag csak ember fejlődhet. Meghatározónak tartjuk azt az orvosi véleményt, miszerint a terhesség mindhárom trimeszterében „ugyanannak az élőlénynek különböző fejlődési szakaszairól van szó”.
- b) Pszichológiai szempontból a magzat és az újszülött közti különbségek nem nagyobbak, mint az újszülött és a kisgyermek közöttiek. Az egyes funkciók fejlődésének lehetőségét már hordozza a magzat. Az „ugyanannak az élőlénynek különböző fejlődési szakasza” elv pszichológiailag is érvényes.
- c) Bibliai szempontból is emberi lény, sőt egyedülálló személyiség a magzat a fogamzás pillanatától kezdve. Istent magasztalva énekli Dávid király: ”Te formáltál anyám méhében… Csontjaim nem voltak rejtve előtted, amikor titkon formálódtam… Alaktalan testemet már látták szemeid…” (Zsolt 139,13-18).
- d) Etikailag figyelembe veendő még, ha biológiai vagy pszichológiai szempont alapján valamelyik funkció megjelenését vagy fejlődési szakaszát tekintenénk az emberi élet kezdetének – a fogamzás pillanata helyett – elvileg semmi nem akadályozná meg, hogy ezt az „alsó határt” azután is bármikor önkényesen megváltoztassuk. Ennek pedig beláthatatlan, tragikus következményei lehetnek.
- Összegezve az eddigieket: a művi abortusz során emberi élet pusztul el (durva, istentelen és embertelen módon), a magzatelhajtás, tehát emberölés! Megjegyezzük, hogy ehhez képest egészen más megítélés illeti a születésszabályozásnak azt a módját, ahol megakadályozzák a petesejt és a hímivarsejt egyesülését. A művi abortuszt illetően a kérdés csak az lehet: Van-e olyan ok, amely megengedhetővé teszi, hogy megöljünk egy embert? Három ilyen „okra” hivatkozva lehetett ezidáig „indokoltan” a művi abortuszt elvégezni:
– Ha kiderül, hogy a születendő gyermek sérült állapotban (fogyatékosan) jönne a világra.
Szerintünk sem boldogság, sem az élethez való jog nem függ attól, hogy valaki fogyatékos-e vagy sem.
– Ha a fogamzás bűncselekmény (erőszakos nemi közösülés) vagy felelőtlenség következménye.
Megítélésünk szerint a bűnt nem lehet egy másik bűnnel kiegyenlíteni. Ha a nő áldozat vagy felelőtlen életű, lelkigondozói segítségre van szüksége. Lelkigondozói szempontból is hiba lenne az egyébként is lelkileg súlyosan terhelt nőt a gyilkosság elkövetésével tovább terhelni.
– Ha a terhesség vagy a szülés a nő életét veszélyezteti.
Rá kell mutatnunk, hogy ennek az esélye az orvosi tapasztalatok alapján a valóságban sokkal kisebb annál, mint amilyen erőteljesen indokolják.
A gyakorlatban a legtöbb esetben a „nem kívánt gyermek” volt a művi abortusz fő indoka. Szomorú tapasztalat, hogy a művi abortuszt kérők között növekszik a tizenéves lányok aránya.
- Isten Igéjének ismerete alapján valljuk, hogy Isten áldást hordozó teremtési rendje az érett korú fiatalok házassága, és az „anyaméh gyümölcse jutalom”, nem pedig elvetendő nyűg (Zsolt 127,128).
A fiatal, felnövekvő nemzedékek számára szükségesnek tartjuk, hogy ne csak „szexuális felvilágosítást” kapjanak, hanem legyen lehetőségük a tisztaság, a házassági hűség, a gyermekvállalás értékeinek megismerésére is.
Helyesnek tartanánk, ha lehetőséget kapnának hívő orvosok keresztyén szemléletű tanácsadási hálózat kiépítésére.
Ugyanekkor szeretnénk a fiatalokat biztatni, mert Jézus Krisztus meg tudja őket őrizni tisztaságban és egészségben a házasság idejére.
- Végezetül hangsúlyozni szeretnénk, hogy Isten a megtérő bűnösnek kegyelmet ad. Azoknak is, akik a magzatelhajtás bűnéért tartanak Isten előtt bűnbánatot, és kérik a kereszt alatt a bocsánatot (nők és férfiak, fiatalok és idősek, orvosok, illetve egészségügyi személyzet). Van Jézus Krisztus véréért bocsánat (1Jn 1,7-9), és ma is érvényes az Úr Jézus szava: „Menj el, és mostantól fogva többé ne vétkezz!” (Jn 8,11)
Pécel, 1992. szeptember 19.
A Biblia Szövetség Tanácsa